+36 70 371 6907 | +36 30 635 5022 info@tilea.hu
English language
Nemzetközi adótanácsadás - Nemzetközi könyvelés - Nemzetközi bérszámfejtés - Transzferár dokumentáció

EKÁER ellenőrzésekLévén, hogy az adóellenőrzések egy jelentős részét ma már az EKÁER ellenőrzések teszik ki, ezért előadásaink illetve kihelyezett képzéseink során, de ügyfeleink részéről is rendszeresen felmerülő kérdés, hogy mit érdemes tudni az EKÁER ellenőrzésekről, melyek a legfontosabb gyakorlati tapasztalatok, milyen dokumentumok szükségesek az ellenőrzés lefolytatásához, illetőleg milyen jogai és kötelezettségei vannak az ellenőrzésben résztvevő feleknek.

Az EKÁER ellenőrzések típusai

A jelenleg ismert gyakorlat alapján az EKÁER ellenőrzések három típusát különböztetjük meg:

  1. a gépjármű megállítása és ellenőrzése a szállítás szakaszában
  2. szállítás befejezését követően az áru megérkezésekor a címzett telephelyén történő ellenőrzés
  3. utólagos ellenőrzés keretében

Mi a különbség az EKÁER ellenőrzések között?

A szállítás közbeni ellenőrzésnél a termék szállítása folyamatban van, így a gépjármű vezetőjénél lévő szállítólevelet és CMR-t lehet ellenőrizni, illetve nyilatkozat kérhető mind a feladótól, mind pedig a vezetőtől.

A második ellenőrzési típusnál a feladón kívül a címzett is lehet érdemben nyilatkoztatni, illetve egyéb dokumentumokat bemutatni a szállítmánnyal kapcsolatban (mint például mérlegjegy, fuvarmegrendelő, az EKÁER szám lezárása, stb.).

Az utólagos ellenőrzés keretében 5 adóévig visszamenőleg (azaz a 2015-ös EKÁER bejelentéseket 2020-ig, vagyis egy 2015. március 1-jén bejelentett szállítást 2020. március 1-jéig ellenőrizhetik) ellenőrizheti az adóhivatal az EKÁER bejelentéseket, a számlát, a szállítólevelet, a CMR-t vagy annak másolatát, illetve nyilatkoztathatja a feleket a szállítmánnyal kapcsolatban. Nem szabad elfelejteni, hogy 2017. január 1-jétől online számlázás lép életbe, így az útdíjrendszer, az EKÁER valamint az online számlázás összefuttatásával teljes körű adatállomány fog rendelkezésére állnia az adóhivatal számára, amely nagyban megkönnyíti az adóhivatali ellenőrzések lefolytatását.

Milyen jogaink vannak az adóellenőrzés során?

Az adóellenőrzések megkezdését megelőzően minden esetben kérjük el az adóellenőrtől a megbízó levelet (általános megbízó levél), illetve mindig kérjük meg az adóellenőrt, hogy a szolgálati igazolványával azonosítsa magát. Ezáltal meggyőződhetünk azt illetően, hogy az adóellenőr jogosult-e az adóellenőrzés lefolytatására. Amennyiben az adóellenőr által kért bizonylatok és dokumentumok közül van olyan, amely nem áll azonnal rendelkezésre, úgy érdemes tudni, hogy a dokumentumok bemutatására minden esetben 3 munkanap áll a rendelkezésünkre. Vagyis a szállítólevélen és EKÁER számon kívül – de ide tartozik még a mentesség igazolására szolgáló bizonylat is – nem szükséges más dokumentum azonnali bemutatása.

Mikor lehet az adóellenőrzést lefolytatni?

Az adózás rendjéről szóló törvény szerint a helyszíni ellenőrzést önálló tevékenységet folytató adózónál a tevékenysége idején (munkaidőben), más személynél napközben 8-20 óra között lehet lefolytatni. Ettől az adózó kérelmére lehet csak eltérni. A helyszíni ellenőrzés része az adózó székhelyén, telephelyén kívül tárolt, illetve őrzött eszközök, iratok vizsgálata is. A hatóság hivatali helyiségében az ellenőrzést a hivatali időben kell megtartani. Az EKÁER hivatali ellenőrzései esetén a hivatali időt úgy kell megállapítani, hogy az az adózó meghallgatására annak munkaidején kívül is alkalmat adjon.