Az EKÁER bejelentkezés a magyar adóhivatal hivatalos EKÁER oldalán történhet, amelynek használatához felhasználónévre és jelszóra, vagyis egy regisztrációra van szükségünk. De melyek az EKÁER regisztráció pontos lépései? Bejegyzésünk erre adja meg a választ!
Amit mindenképpen tisztáznunk kell már a legelején, hogy az EKÁER rendszerben megkülönböztetünk elsődleges és másodlagos felhasználókat. A rendszeren belül, egyazon céghez korlátlan számú elsődleges és másodlagos felhasználó kapcsolható.
Elsődleges felhasználók
Az elsődleges felhasználók jogosultsága korlátlan, ami azt jelenti, hogy a teljes rendszeren belül olvasási, írási és módosítási joguk van, valamint elsődleges és másodlagos felhasználókat adhatnak hozzá a rendszerhez. Érdemes tudni, hogy minden ügyvezető elsődleges felhasználóként funkcionál automatikusan, amely jogának gyakorlásához hozzáféréssel kell rendelkeznie a www.margyarorszag.hu oldalhoz. Amennyiben az ügyvezető nem rendelkezik hozzáféréssel a magyarorszag.hu-hoz, akkor a szükséges felhasználónév és jelszó megszerzését bármelyik kormányhivatalban vagy okmányirodában kezdeményezheti. Az elsődleges felhasználók kijelölésének egy másik módja, amikor a magyarorszag.hu-hoz hozzáféréssel rendelkező személynek hivatalos meghatalmazással EGYKE nyomtatványon keresztül kérvényezünk hozzáférést.
A NAV hivatalos állásfoglalása az elsődleges felhasználók regisztrálására vonatkozóan kimondja, hogy: „regisztrálható személy az adózó vagy törvényes képviselője, valamint az is, aki az adó- és vámhivatalnál állandó meghatalmazottként szerepel, vagy az adóügyek elektronikus intézésre az adózó feljogosította, s mint ilyen, rendelkezik ügyfélkapuval is. A regisztrációt első ízben teljesítő adózó / törvényes képviselő, mint elsődleges felhasználó a „FELHASZNÁLÓK KEZELÉSE” menüpont alatt az „ÚJ HOZZÁFÉRÉS” gomb kijelölése után megjelenő ablakban jelenthet be további elsődleges felhasználó(ka)t.”
Másodlagos felhasználók
A másodlagos felhasználók számára nem szükséges ügyfélkapus regisztráció megléte, egyszerű felhasználónév és jelszó párossal tudnak belépni az EKÁER felületére.
Az EKÁER regisztráció menete
- személyi adatok megadása az azonosítás érdekében
- bejelentésre kötelezettre (belföldi fuvarozás esetén a szállítmány feladójára) vonatkozó adatok megadása: bejelentésre kötelezett ügyfél típusának, adóazonosító számának és egyéb adatainak megadása. Egyéni vállalkozó, vagy egyéni gazdálkodó, őstermelő, esetén az adószámán kívül az adóazonosító jelét is szükséges megadni.
EKÁER bejelentkezés
Bejelentkezni a https://EKÁER.nav.gov.hu/customers/login oldalon lehet.
Bejelentkezéshez szükséges adatok
Legördülő menüpontból ki kell választani, hogy a bejelentő milyen minőségben használja az EKÁER-t. Ezek alapján választható:
- Gazdálkodó szervezet
- Egyéni vállalkozó
- Szállítmányozó cég
- Adószám
- EKÁER felhasználónév
- EKÁER jelszó
A bejelentő a felhasználónevét és jelszavát a regisztráció során kapja meg.
Az EKÁER regisztráció megszüntetése
Elsődleges felhasználók esetében, ha a felhasználó képviseleti jogosultsága megszűnik a NAV és/vagy a cégnyilvántartás adatai szerint, vagy ügyfélkapus regisztrációval nem rendelkezik már, úgy a továbbiakban az EKÁER rendszerbe sem léphet be. Munkahely váltása esetén mindenképpen javasolt az utolsó munkában töltött nappal a regisztrációt / hozzáférést megszüntetni.
Másodlagos felhasználók jogosultsága csak elsődleges felhasználó által szüntethető meg.